Albirs internasjonale barnehage

 

Når over halvparten av barna i barnehagen er ikke spanske, gir det en unik mulighet for de små å raskt bli ekte verdensborgere. Med venner fra hele verden og muligheten for å begynne å lære nye språk åpner mange dører seg for de små. “Peces de Colores” i Albir tar i mot barn mellom 0 og tre år. De har undervisningsopplegg for barna i Engelsk, i tillegg… Og barne-yoga selvsagt!

Tekst og foto: Runa Stoltenberg Dahl

– Vi har hatt personal fra den norsk barnehage på besøk. De likte barnehagen, men syns det var uvant med timeplan for så små barn, sier daglig leder Lupe Sanz Espada, som er utdannet psykolog.

Les også om den norske barnehagen: Kjente verdier i barnehagen

Nytt system

b1Hun forklarer at barnehagen er en godkjent førskole, i systemet «education infantil». Dette systemet er ganske nytt. Før kunne alle starte en «guarderia», uten hverken utdannelse eller pedagogisk opplegg. Nå må alle barnehager, eller førskoler, godkjennes av en sentral instans. For å bli autorisert må de ha fagutdannet personale og pedagogiske mål og planer.

Peces de Colores ble startet i 2003. De har rundt 80 barn, av dem har 60 prosent ikke-spanske foreldre. Barna er delt i aldersgrupper, med navn etter fisker; de gule fiskene; de grønne fiskene og så videre. Babygruppen med barn under 1 år, er bemannet med to voksne. De på 1-2 år er delt i to grupper, med to voksne i hver. De største, 2-3 åringene, er delt i tre grupper, med en voksen på hver. I tillegg er det assistenter. Åpningstid er fra 07.30 – 17.30 hver dag, med ulike valg om å ha barna der bare deler av dagen.

– Så vidt jeg vet er vi den eneste barnehagen for barn under tre år i Alfaz del Pi som er autorisert, sier Lupe og gir en innføring i planer og mål.

I en barnehage for så små barn er det viktig å ta vare på primære behov som god mat, hvile og hygiene. Dernest skal barna lære å bli selvstendige, for eksempel å spise og kle på seg selv. Sist, men ikke minst, er det stimulering og sosialisering.

– Det pedagogiske opplegget er for eksempel å ha samlingsstund hver dag. Vi sier navnet på hvert barn, synger sanger og snakker om hvilken årstid det er. Ofte har barna noe å fortelle og dermed blir vi kjent med livet til hver enkelt, forteller hun.

Undervisning

I tillegg til samlingstund har de forming, tegning og maling og er ute og leker to ganger om dagen.

Bortsett fra når det regner. Du skjønner, spanske foreldre er håpløse når det gjelder barn og vær. De er redde for kulde og regn. Helt ulikt dere, som kler på barna og sender dem ut, nesten uansett vær. Men uten egnet tøy er det helt umulig å sende 2-åringer ut på klissvått kunstgress, sukker hun og ser ut på den regntunge himmelen. I den store patioen er det helt riktig kunstgress over det hele og lekeapparater i plast.

Alle aldersgrupper har engelskundervisning, en eller flere formiddag hver uke. De hører engelsk sanger og lærer barnerim, lærer navn på kroppsdeler og ting i rommet. Babyenes undervisning består stort sett i at læreren synger engelske sanger.

Men hvis noen babyer sover, vekker vi dem ikke for at de skal «følge med i timen». Vi tilpasser dette etter barnas alder, smiler Lupe.

Etter en varm lunch, laget på husets kjøkkenet, er det siesta. Tre ettermiddager i uka er det yoga for de største barna. Det foregår også etter lek og lær-prinsippet. Posisjonene blir som å etterligne dyr, barna lærer å puste dypt og har avspenning.

I løpet av dagen har vi også fri lek. Dette er viktig for både kreativitet og sosialisering, å lære å være sammen med andre mennesker. Vi har allerede en del norske barn og flere er velkommen, avslutter Lupe og håper hun har ufarliggjort noe av «timeplan-inntrykket».