Spanjoler vil lære norsk

Norsklærer Miguel Lozano Gallardo er selv fra Alfaz og vet hvor mye den norske kolonien har betydd for området. Kursene hans er fulle av fornøyde elever.

Tekst og foto: Runa Stoltenberg Dahl

Elevene mine er først og fremst fra helsesektoren. Men også ingeniører, taxisjåfører, restauranteiere og andre som driver egen virksomhet ønsker å lære norsk, forteller han. Miguel har så å si vokst opp samtidig som tilstrømmingen av nordmenn til området økte. Han syns det er viktig å kunne betjene kunder på deres eget språk.

Nordmenn er «buena gente». De er til å stole på. Jeg har fått hjelp av nordmenn når jeg virkelig trengte det, sier han.

Elsker språk

Den sympatiske læreren har bakgrunn som økonom. Da han for ti år siden fikk jobb i Tyskland bestemte han seg for å lære tysk. Han tok eksamen på høyere nivå på universitetet med karakteren 8 av 10 mulige. Året etter tok han eksamen i nederlandsk, med karakteren 10, og enda ett år etterpå i norsk.

Jeg passerte eksamen i den såkalte Bergenstesten med karakteren 9,3, forteller han.

Da hadde han for lengst latt interessen for språk ta over og i 2011 plusset han på med eksamen som statsautorisert translatør fra norsk til spansk.

I 2012 begynte han å undervise spanjoler i norsk. Kursene har han hele tiden holdt på den Norske Skolen i Alfaz på ettermiddags- og kveldstid.

Jeg er glad i språk og elsker å undervise. Det gleder meg stort å oppleve utviklingen hos elevene mine. Jeg er veldig takknemlig for å kunne bruke Den Norske Skolen, en skole med kvalitetsundervisning og en god rektor, smiler han.

Jobbmuligheter

Spanjolenes motivasjon for å lære norsk er først og fremst knyttet til arbeidsmarkedet. Miguel har holdt to intensive kurs for sykepleiere som ønsket å jobbe i Norge. De gikk over ett helt år med undervisning tre dager i uka. I kurs kun med elever fra helsesektoren, legger han inn et medisinsk vokabular, spesielt myntet på å klare seg i arbeidslivet. Mange av sykepleierne har fått jobb, i Norge eller i Spania. Læreren syns imidlertid undervisningen ble for stressende. Nå holder han kurs to dager i uka, primært for spanjoler som ønsker å arbeide her i området.

Jeg bruker de samme bøkene som Universitetene i Bergen og Oslo. Dessuten legger jeg stor vekt på grammatikk og på å lære riktig setningsbygning. Elevene får ikke lekser. Min erfaring er at med et travelt liv kan det være nok å komme til undervisning. Med kveldsundervisningen tar det to år før de når opp til universitetsnivå. Men etter ett års tid kan de snakke ganske bra norsk, sier Miguel.

Elevene

3

Sykepleier Yeray Perez har gått på flere ulike norskkurs i området. I oktober begynte hun hos Miguel fordi hun ville ha en lærer som forklarte grammatikken ordentlig. Hun jobber på en norsk klinikk og har nok av muligheter til å praktisere ferdighetene.

Jeg er veldig fornøyd med Miguels kurs. Han forklarer grammatikken bra og sørger for at vi virkelig forstår det. Vi får veldig personlig oppfølging. Hvis jeg for eksempel ikke kan komme en gang, får jeg alt vi har gått igjennom på mail, sier hun fornøyd.

Arkitekten Jenny Rodriguez har fått seg kjæreste på Lillehammer og ønsker å flytte til Norge og jobbe der. Hun har også gått på kurs andre steder før hun valgte Miguels kurs.

Jeg syns jeg lærer mye mer med Miguel. Han er flink til å lære bort setninger og uttrykk. Vi snakker og skriver norsk på hver eneste kurskveld. Jeg vil fortsette så lenge jeg kan og tror absolutt det vil gi meg bedre jobbmuligheter, sier hun før Miguel setter i gang med kveldens undervisning. Norsken triller ut av elevene, der de i rasende fart skal velge både verb og pronomen fra setningene på tavla og forme setninger: «Du bør arbeide til klokken tolv. Han bør arbeide til klokken tolv» eller «Vi vil dra på ferie. Dere vil dra på ferie.» Læreren oppmuntrer med kommentaren: «Perfekt.»