Cava – spansk suksesshistorie

Cava

Cava. Lukke øynene og smak på ordet. Man vil formelig kjenne boblene og den gode smaken. Det er altså ikke det minste merkelig at salget av Cava har steget til værs i takt med korkene i den sprudlende væsken. Snart kan Cavasalget gå for konkurrenten – fransk champagne.

Det produseres snaut 150 millioner flasker Cava i året og vel 90 millioner flasker eksporteres. Cava er med andre ord en ekte spansk suksesshistorie fra ende til annen. De største produsentene er Freixnet og Codorniu. Førstnevnte er den desidert største med sine vel 80 millioner solgte flasker med musserende vin per år.

Samfunnets øverste sjikt

Can Codorniu var derimot den første spanske produsenten som lagde musserende vin etter den såkalte methode champenoise. Det var så tidlig som i 1872 og sju år senere var de første flaskene ute i markedet. Drikken ble umiddelbart en suksess, men de var de bemidlede i samfunnets øverste sjikt som nippet til Cavaen. Blant annet ble katalanske Codorniu raskt hoffleverandør til kongehuset i Madrid.

På grunn av den store etterspørselen etter den eksklusive musserende vinen førte etter hvert til at mange forsøkte å produsere lignende viner etter andre metoder enn den tradisjonelle, men de store vinhusene svarte kjapt på denne forsimplingen og besluttet å benytte seg av betegnelsen Champan de cava (vinkjellerchampagne).

Cava

Nye trender

Denne betegnelsen forsvant i markedet da Spania ble medlem av det europeiske Fellesmarkedet. Frankrike forlangte at de skulle ha enerett til å bruke benevnelsen champagne. Siden har de spanske musserende vinene blitt kjent som Cava.

Spanjolene nyter et glass musserende eller to når som helst på døgnet når gode venner møtes eller man har ønske om noe lett og leskende. Mange har skiftet ut kaffen og øl til fordel for Cava og det er til en viss grad denne trenden som også har kommet til Norge. Den nye trenden forklarer noe om økt salgsvolum.